Τετάρτη, 15 Οκτωβρίου, 2025
ΑρχικήΕπικαιρότηταΓιάννης Βογιατζής: Ανάπτυξη αγορών και ενδυνάμωση ανταγωνιστικότητας για το ελληνικό κρασί

Γιάννης Βογιατζής: Ανάπτυξη αγορών και ενδυνάμωση ανταγωνιστικότητας για το ελληνικό κρασί

Νέο διοικητικό συμβούλιο (ΔΣ) αναδείχθηκε στη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ) που πραγματοποιήθηκε φέτος την άνοιξη. Πρόεδρος εκλέχθηκε για δεύτερη θητεία ο κ. Γιάννης Βογιατζής, ενώ το υπόλοιπο ΔΣ απαρτίζεται από τους αντιπροέδρους κ. Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου και κ. Τσιλιλή Κώστα, το γενικό γραμματέα κ. Στέλιο Μπουτάρη, τον έφορο κ. Αριστείδη Σπανό και τα μέλη κ.κ. Απόστολο Αλεξάκη, Κων/νο Γαρυπίδη, Νίκο Ζαχαρία, Στυλιανό Κεχρή, Φεντερίκα Λαζαρίδη, Κωνσταντίνα Σπυροπούλου, Άρη Τσέλεπο και Λεωνίδα Χατζημιχάλη.

Το Agro.tec μίλησε με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, κ. Γιάννη Βογιατζή και κατέγραψε τις δράσεις που πρόκειται να ακολουθήσουν, με στόχο την ανάδειξη του ελληνικού κρασιού και την ενίσχυση των εξαγωγών του.

Συνέντευξη στην Κατερίνα Λαδοπούλου

Agro.Tec: Πόσο βοηθά η αλλαγή του καταστατικού του ΣΟΕ και τι επιδιώκετε μέσα από αυτό;

– Το νέο διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου γυρίζει μια καινούρια σελίδα στην ιστορία του συλλογικού οργάνου της ελληνικής οινοποιίας, ως το πρώτο με τη νέα καταστατική δομή. Αποτελείται από 13 μέλη, επτά εκλεγμένα από την επικράτεια και έξι που αντιπροσωπεύουν κάθε μία από τις έξι περιφερειακές οργανώσεις της χώρας.

Το νέο ΔΣ διαθέτει σοβαρά πλεονεκτήματα, όπως είναι η συμμετοχή νέων συναδέλφων, η ισορροπία «μεγάλων – μικρών», η γεωγραφική διασπορά και η ενισχυμένη συμμετοχή των περιφερειακών οργανώσεων. Όλα αυτά μας γεμίζουν αισιοδοξία για τη διετή θητεία που ανοίγεται μπροστά μας.

Δίνουμε μεγαλύτερη σημασία στις περιφερειακές οργανώσεις, λόγω της αλλαγής της διάρθρωσης της ελληνικής οινοποιίας, που πλέον διαθέτει μεγαλύτερο αριθμό οινοποιών στην περιφέρεια. Στόχος, μέσα από τη νέα μας διάρθρωση, είναι να εκπροσωπήσουμε καλύτερα την ελληνική οινοποιία και να υπάρξει μια δημιουργική και παραγωγική θητεία.

Agro.tec: Ποιες είναι οι βασικές σας προτεραιότητες;

– Τα οινοποιεία, μεγάλα ή μικρά, δεν έχουν τόσες διαφορές μεταξύ τους. Και το τονίζω αυτό γιατί τα κύρια και πιο σημαντικά προβλήματα του κλάδου δεν έχουν σχέση με μεγάλους και μικρούς. Συμμετέχουμε ενεργά και στηρίζουμε όργανα όπως είναι η εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου, καθώς και η Comite Vins, το ευρωπαϊκό συλλογικό μας όργανο, προκειμένου να έχουμε απευθείας ενημέρωση για όσα συμβαίνουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Δύο είναι τα κομβικά ζητήματα που θέτουμε για τη θητεία μας: Το πρώτο είναι η ενίσχυση της προσπάθειας για την ανάπτυξη νέων αγορών και το δεύτερο είναι η βελτίωση και η ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.

Στον τομέα των αγορών έχουμε αναπτύξει μακροχρόνιο στρατηγικό σχεδιασμό και ένα διετές κυλιόμενο marketing plan. Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα είναι η διείσδυση του ελληνικού οίνου στην αγορά της Αγγλίας, που αυτή τη στιγμή πάει για εμάς καταπληκτικά.

Αυτό όμως δεν είναι τυχαίο. Έχει προηγηθεί έργο και προσπάθειες 30 ετών. Πώς το καταφέραμε; Μέσα από διαμόρφωση ενός στοχευμένου πλάνου δημοσίων σχέσεων και την εφαρμογή του. Το κόστος αυτών των ενεργειών καλύπτεται αναλογικά από τα μέλη που επιλέγουν να συμμετάσχουν και να  ενισχύσουν τις πωλήσεις τους στη συγκεκριμένη αγορά. Το ίδιο θα κάνουμε στο Βέλγιο, στην Ολλανδία και στη Γερμανία.

Το ελληνικό κρασί έχει δυναμισμό στις εξαγωγές. Είναι η πρώτη φορά που ξεπερνάμε τα 100 εκατ. σε τζίρο, πράγμα που αποτελεί αναγνώριση του κόπου των Ελλήνων οινοποιών και της προσπάθειας που έχουν κάνει όλα αυτά τα χρόνια.

Μια άλλη παράμετρος που έχει τεθεί από το νέο ΔΣ είναι τα επιδοτούμενα προγράμματα προώθησης, για τα οποία επιδιώκουμε να έχουμε καλύτερη απορρόφηση και αποτελεσματικότητα.

Σε αυτό βοηθά και το γεγονός ότι συμμετέχουν και οι οινοποιητικοί συνεταιρισμοί, οι οποίοι λειτουργούν σήμερα με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με εμπορική επωνυμία (brand) και με εξαιρετικά βελτιωμένη ποιότητα στον παραγόμενο οίνο. Όλα αυτά ανεβάζουν το επίπεδο.

Agro.tec: Τι βοήθησε και άλλαξε το ελληνικό κρασί;

– Κατ’ αρχάς ο στρατηγικός σχεδιασμός που εφαρμόζεται από το 2010-2011 οδήγησε στην αναμόρφωση της εικόνας του ελληνικού κρασιού κατά την πρώτη πενταετία της υλοποίησής του.

Τώρα προχωράμε προς την επίτευξη του δεύτερου στόχου, που είναι η αύξηση της αντιλαμβανόμενης αξίας του προϊόντος, αύξηση που αναμένεται να δώσει ώθηση στη μέση τιμή του. Έχουμε καταφέρει να πουλάμε 6 ευρώ το λίτρο, έχοντας διπλασιάσει την τιμή.

Όλα αυτά δεν θα είχαν επιτευχθεί αν δεν υπήρχε συνεργασία μεταξύ των οινοποιών.

Επίσης, έχουμε πλέον πολύ σοβαρό επιστημονικό προσωπικό στα οινοποιία.

Πολλά από τα ευρωπαϊκά προγράμματα που λάβαμε βοήθησαν ώστε να δημιουργηθούν εξαιρετικά οινοποιεία, και ως προς τις υπηρεσίες τους και ως προς την αρχιτεκτονική τους, όχι μόνο σε τουριστικές περιοχές αλλά σε πολλές περιφέρειες της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε επιτύχει την ανάπτυξη του οινοτουρισμού.

Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές οικογενειακές οινοποιητικές επιχειρήσεις, οι οποίες συμβάλλουν στην ανάπτυξη του οινοτουρισμού και ενισχύουν τις τοπικές οικονομίες στην ελληνική περιφέρεια. Σήμερα είναι ενεργά περίπου 1.400 οινοποιεία. Ο ελληνικός αμπελώνας είναι περίπου 600.000 στρέμματα και επικεντρώνεται στην ποιοτική και όχι στην εντατική παραγωγή. Επίσης, με την καλλιέργεια αμπελώνων ασχολούνται περίπου 160.000 οικογένειες.

Το σημαντικότερο πλεονέκτημα του ελληνικού οίνου είναι οι γηγενείς ποικιλίες. Η ελληνική παραγωγή οίνου ανέρχεται στους 212.000 τόνους, η οποία φέτος αναμένεται να μειωθεί κατά 30% εξ αιτίας του περονόσπορου.

Agro.tec: Ποια είναι τα προβλήματα που καλείστε να αντιμετωπίσετε;

– Υπάρχει μια ατζέντα διεκδικήσεων που έχουμε διαμορφώσει ως νέο διοικητικό συμβούλιο και την οποία έχουμε κοινοποιήσει στη νέα ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Δυστυχώς υπάρχουν πολλά θέματα που λιμνάζουν, λόγω αδυναμίας της δημόσιας διοίκησης να ανταποκριθεί στην ταχύτητα των εξελίξεων του κλάδου μας.

Εμείς προτείνουμε κάποιες πιο ευέλικτες δομές, ώστε να μπορούμε να προχωρούμε με πιο γοργούς ρυθμούς. Το κρασί έχει ένα πολύ στενό κανονιστικό πλαίσιο, όχι μόνο σε επίπεδο Ελλάδας αλλά και σε επίπεδο Ευρώπης, και είναι κάτι που θέλουμε να αλλάξει. Πρέπει ως χώρα να κινούμαστε πιο γρήγορα, ώστε να λειτουργούμε πιο ανταγωνιστικά.

Για παράδειγμα, στα εμφιαλωμένα κρασιά ονομασίας προέλευσης υπάρχει ταινία ελέγχου. Εδώ και πολλά χρόνια ζητούμε την κατάργησή της καθώς ως σύστημα είναι πλέον απαρχαιωμένο, ειδικά στην εποχή των QR codes. Η καθυστέρηση του κράτους να προσαρμοστεί στις τεχνολογίες της εποχής μας δημιουργεί μειονεκτήματα συγκριτικά με Γάλλους, Πορτογάλους και Ισπανούς.

Ένα άλλο θέμα στο οποίο θέλουμε να εστιάσουμε είναι ο αγροτουρισμός, όπου θέλουμε να αυξήσουμε το μερίδιο αγοράς και τους τζίρους για την ελληνική οινοποιία.

Επίσης, ο εκσυγχρονισμός της ελληνικής αμπελουργίας είναι βασικός για το Σύνδεσμό μας, όπως και τα ζητήματα κλιματικής αλλαγής που βρίσκουμε πλέον τακτικά μπροστά μας. Η όποια στρατηγική μας δεν μπορεί να αγνοεί το τεράστιο αυτό ζήτημα.

Τέλος, μας απασχολεί και η εκπαίδευση των νέων γύρω από την αμπελουργία. Εκτιμούμε ότι με τη δημιουργία μιας ακαδημίας οίνου θα υπάρξει ανανέωση του κλάδου μας, τόσο σε εκπαιδευτικά όσο και σε πολιτιστικά θέματα.

Ας μην ξεχνάμε ότι το ελληνικό κρασί έχει μια πολιτισμική κληρονομιά που ξεκινά από την αρχαιότητα· και αυτό πρέπει να το αναδείξουμε.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημοφιλέστερα